چهار سال از عرضه چهارمین نسخه از God of War گذشت. عنوانی ØªØØ³ÛŒÙ† برانگیز Ùˆ ØØªÛŒ شاید بتوان Ú¯ÙØª انقلابی در نوع خودش Ú©Ù‡ جاه‌طلبی استودیو سانتامونیکا را به رخ Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù†Ø´ کشید. سانتامونیکا در ØØ±Ú©ØªÛŒ غیر منتظره ÙØ±Ù…ول ساخت سگانه اول را به صورت کامل دور ریخت Ùˆ دست به توسعه عنوانی زد Ú©Ù‡ همانند Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù†Ø´ گذر زمان Ùˆ پختگی در تک تک Ù„ØØ¸Ø§Øª آن موج Ù…ÛŒ زد. شخصیت اصلی داستان از خدایگانی ÙˆØØ´ÛŒ Ùˆ بی منطق Ú©Ù‡ Ùقط در ØØ§Ù„ کشت Ùˆ کشتار تمام خدایگان، تایتان ها Ùˆ جنبندگان اساطیر یونان بود، تبدیل به ÙØ±Ø¯ÛŒ آرام Ùˆ گوشه گیر شد Ú©Ù‡ تنها سعی داشت گذشته خودش را به دست ÙØ±Ø§Ù…وشی سپرده Ùˆ در نقش پدر ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ زندگی آرامی را برای خود Ùˆ خانواده اش ÙØ±Ø§Ù‡Ù… سازد Ùˆ در این راه به اجبار دست به مبارزه Ùˆ کشتار تعدادی از خدایگان سرزمین های شمالی زد. داستان در شماره اول نیمه تمام ماند Ùˆ ØØ§Ù„ در سال Û²Û°Û²Û² شاهد شماره دوم با نام God of War Ragnarok Ùˆ پایان ماجراجویی های او در سرزمین های شمالی Ùˆ نه قلمرو آن هستیم.
برای توصی٠داستان رگناروک می‌توان آن را «استادانه» خطاب کرد. اصلا بگذارید از همین اول خاطر نشان شوم Ú©Ù‡ خبری از نقد بر داستان بازی نیست Ùˆ در اینجا من Ùقط سعی کرده‌ام از دایره لغاتم برای توصی٠عظمت کار بدون لو دادن کوچک‌ترین جزئياتی از داستان بنویسم. همان روایت استادانه، دوربین بدون کات Ùˆ تقابل جذاب کریتوس Ùˆ آترئوس به دستان هنرمندان استودیو سانتامونیکا یک بار دیگر عنصر درخشان شماره دوم Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ شوند با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ همه چیز در رگناروک چندین برابر گسترش ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ شماره قبل همانند قطره ای در مقابل اقیانوس رگناروک به ØØ³Ø§Ø¨ می‌آید. اگر نسخه 2018 همانند اولین نسخه «ارباب ØÙ„قه‌ها: یاران ØÙ„قه» بود، رکناروگ همانند قسمت‌های دوم Ùˆ سوم ارباب ØÙ„قه‌ها یعنی «دو برج» Ùˆ «بازگشت پادشاه» در قالب یک نسخه عمل می‌کند. عظمت Ùˆ شکوه داستان به همان میزان در رکناروگ گسترش ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ با داستانی به شدت ØÙ…اسی Ùˆ کاملی طر٠هستیم Ú©Ù‡ دارای Ù„ØØ¸Ø§Øª تاثیرگذار ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ است Ùˆ ما را دائم از جای خود برای دقایق  متعددی بلند می‌کند.
بعد از تØÙ‚Ù‚ آخرین رویا «Ùی» همسر کریوتس Ùˆ پخش کردن خاکسترش در بلندترین نقطه از نÙÙ‡ قلمرو سرزمین‌های شمالی توسط کریتوس Ùˆ آترئوس، ØØ§Ù„ چندین سال از آن زمان گذشته Ùˆ کریتوس Ùˆ آترئوس در ØØ§Ù„ آماده‌سازی برای «رگناروک» Ùˆ یا همان روز رستاخیز Ùˆ نبرد پایانی جهان می‌شوند. در عمل باید Ú¯ÙØª شماره اول پیش‌زمینه‌ای برای وقوع تمام Ø§ØªÙØ§Ù‚ات رگناروک بود. Ø§ØªÙØ§Ù‚اتی همانند مشخص شدن هویت آترئوس، کشته شدن Ù…Ú¯Ù†ÛŒ Ùˆ مدی پسران تور توسط کریتوس Ùˆ آترئوس Ùˆ همچنین مبارزه Ùˆ کشته شدن بالدر از جمله Ø§ØªÙØ§Ù‚ات کلیدی شماره اول بودند Ú©Ù‡ در اینجا پی‌آمد آن‌ها دنبال می‌شود Ùˆ راه را برای ØØ¶ÙˆØ± تمام اساطیر سرزمین‌های شمالی اعم از ادین، تیر Ùˆ تور Ùˆ… هموار می‌سازد. اگر شماره اول نهایتا سه یا چهار شخصیت مهم را به عنوان بازیگران داستانش به همراه داشت Ùˆ تمرکز اصلی آن بر روی بالدور به عنوان شخصیت منÙÛŒ بود، در نسخه دوم ده ها شخصیت مختل٠در قالب دشمنان Ùˆ یاران کریتوس با او همراه Ù…ÛŒ شوند.
قطعا یکی از مواردی Ú©Ù‡ در موÙقیت شماره اول خوش درخشید، پرداخت Ùˆ بلوغ شخصیت‌ها Ùˆ به بیان دیگر شخصیت‌پردازی استثنایی کریتوس، آترئوس Ùˆ دیگر شخصیت‌های داستان بود. از نظر من این شخصیت‌‌ها Ùˆ روابط ‌‌آن‌ها بودند Ú©Ù‡ به داستان اساطیر شمالی رنگ Ùˆ بوی Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ دادند. اساطیری Ú©Ù‡ بار‌ ها در دنیای سینما Ùˆ در چند سال اخیر ویدیوگیم از آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده Ùˆ اکثر اوقات به میزانی Ú©Ù‡ سانتامونیکا موÙÙ‚ شده به آن‌ها بال Ùˆ پر دهد، دیده نشدند. همچنین قهرمان داستان، کریتوس هم به شدت نسبت به سگانه اول دچار تغییرات بنیادی شد Ùˆ از یک شخصیت خاکستری Ùˆ ماشین غول‌کشی، به پدری سخت‌گیر Ùˆ خشک تبدیل شد Ú©Ù‡ در طول داستان بعد‌ های بیشتری از شخصیتش پدیدار می‌شود. رگناروک هم از این قاعده مسثتنا نبوده Ùˆ همان روند تکامل شخصیت‌ها Ùˆ روابطشان را دنبال می‌کند. آترئوس چندین سال بزرگ‌تر شده Ùˆ از یک کودک، به نوجوانی ماجراجو تبدیل گشته‌است Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§ØªØ´ بر او غلبه می‌کند. کریتوس هم به همان میزان تغییر کرده Ùˆ در طول داستان شخصیتش دچار تکامل می‌شود Ùˆ Ù„ØØ¸Ø§Øª به شدت Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ Ù†ÙØ³â€ŒÚ¯ÛŒØ±ÛŒ را برای ما Ú©Ù‡ از سال 2005 همراه با او بودیم رقم می‌زند. هر Ú†Ù‡ از یک ادامه با شکوه Ùˆ جمع‌بندی پایانی یک داستان ØÙ…اسی انتظار دارید در رکناروگ به ارمغان می‌پیوندد. از ÙØ±Ø§Ø² Ùˆ نشیب شخصیت‌ها Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ Ú©Ù‡ ØÙ„قه‌های اشک را در چشمانم جاری می‌سازد Ùˆ با Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª Ùˆ عواط٠این شخصیت‌ها همراه می‌شویم.
اما کلید موÙقیت رکناروگ در کجاست؟ می‌توان Ú¯ÙØª در کنار انتخاب بازیگران مناسب برای Ø§ÛŒÙØ§ÛŒ نقش شخصیت‌ها، یکی از عواملی Ú©Ù‡ باعث ارتباط بیشتر مخاطب با شخصیت‌ها Ùˆ دنیای بازی می‌شود، میزان تایمی است Ú©Ù‡ به هر کدام از این شخصیت‌ها اختصاص داده شده. بازی از تک‌تک دقایق یا ØØªÛŒ تک‌تک ثانیه‌ها برای پرداخت به داستان Ùˆ روایت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کند. ØØªÛŒ تک‌تک Ù„ØØ¸Ø§ØªÛŒ Ú©Ù‡ انجین مشغول لود بازی برای Ø³ÙØ± به یک قلمرو جدید است، برای روایت داستان Ùˆ روابط شخصیت‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده‌است. غیر از آن نیمه ابتدایی بازی هم به همین پرداخت به شخصیت‌های جدید اختصاص داده شده Ùˆ شاید بتوان Ú¯ÙØª نیمی از Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ بخشی داستانی Ùقط مختص به شخصیت‌ها Ùˆ معرÙÛŒ آن‌ها است. شخصیت‌هایی مثل ادین Ùˆ تور به لط٠همین میزان تایم بالا Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± پررنگشان به Ø±Ø§ØØªÛŒ زمینه را برای همزادپنداری با آن‌ها ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورده‌اند Ùˆ در طول اثر به خوبی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.
 اگر Ø§ÙØªØªØ§ØÛŒÙ‡ نسخه قبل یک نمایش Ùوق‌العاده برای درخشش بالدر به عنوان شخصیت منÙÛŒ بود، در رکناروگ با یک Ø§ÙØªØªØ§ØÛŒÙ‡ با شکوه برای معرÙÛŒ ادین Ùˆ تور طر٠هستیم. ØØªÛŒ شخصیت‌هایی مثل سیندری Ùˆ بروک به شدت نقش پررنگ‌تری در اینجا Ø§ÛŒÙØ§ می‌کنند Ùˆ بازی به صورت تمام Ùˆ کمال برای پرداخت به شخصیت‌ آن‌ها تلاش کرده‌است Ùˆ هیچ Ú©Ù… Ùˆ کاستی وجود ندارد.
رگناروگ میزبان تمام نه قلمرو اساطیر نورث است. از سرزمین های Ùوقانی آسگارد Ùˆ آلÙهایم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا سرزمین های میانی میدگارد Ùˆ یوتون نایم Ùˆ در نهایت جهان های زیرین مثل هل هایم Ùˆ Ù†ÛŒÙÙ„ هایم. در نسخه قبل تنها به تعدادی Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ از این قلمرو ها دسترسی داشتیم، اما در این شماره امکان Ø³ÙØ± به تمام آن ها Ùˆ ماجراجویی در اکثر آن ها ÙØ±Ø§Ù‡Ù… گشته است. هر کدام از این قلمرو ها دارای موجودات Ùˆ سکنه ای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª Ùˆ Ù…ØÛŒØ·ÛŒ مجزا نسبت به یک دیگر هستند Ùˆ هر کدام از آن ها میزبان شخصیت هایی هستند Ú©Ù‡ در نقش شخصیت های ÙØ±Ø¹ÛŒ Ùˆ مکمل ظاهر Ù…ÛŒ شوند Ùˆ از طریق آن ها می‌توان ماموریت های ÙØ±Ø¹ÛŒ را انجام داد. ماموریت های ÙØ±Ø¹ÛŒ در رگناروک به شدت Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª کرده اند Ùˆ همانند عنوان ویچر Û³ با ماموریت هایی پر عمق Ùˆ بعضاً مرتبط با شخصیت های اصلی Ùˆ داستان همراه هستیم Ú©Ù‡ پاداش ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را به بازیکن در صورت به پایان رساندن آن ها می‌دهند. در کنار ماموریت‌های اصلی Ú©Ù‡ روندی خطی را در قلمرو های شمالی Ø·ÛŒ می‌کنند، ماموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ بستری مناسب برای ماجراجویی در این سرزمین‌ها Ùˆ آشنایی کامل با Ù…ØÛŒØ· Ùˆ ساکنان آن‌ها هستند Ùˆ ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§Øª کاملی را هم در خصوص سرزمین‌های شمالی در اختیار ما قرار می‌دهند.. بدین صورت بخش اعظمی از بازی به ماموریت‌های ÙØ±Ø¹ÛŒ Ùˆ گردش در Ù…ØÛŒØ· اختصاص ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒØ§Ø³Øª Ùˆ تنوع آن‌ها به قدری کاÙÛŒ بوده Ú©Ù‡ مخاطب را مجاب به تجربه آن‌ها کند.
من نسخه سال Û²Û°Û±Û¸ را به عنوان یک دستاورد تکنیکی Ùˆ هنری Ùˆ شروع کننده نمایش قدرت نسل هشتم کنسول‌ها در زمان نوشتن نقد Ùˆ بررسی آن نسخه، معرÙÛŒ کردم. اما در خصوص رگناروک به هیچ وجه نمی‌توان دست به چنین تعریÙÛŒ زد. هر چند این بدان معنا نیست Ú©Ù‡ با گراÙیک هنری Ùˆ تکنیکی ضعیÙÛŒ طر٠هستیم. رگناروک همچنان یکی از چشم‌نواز ترین عناوینی است Ú©Ù‡ تا به امروز عرضه شده Ùˆ تک‌تک نه قلمرو سرزمین‌های شمالی را با بهترین جزئیات به تصویر می‌کشد Ùˆ در مواردی به شدت مجزوب کننده Ùˆ مانند یک تابلو نقاشی عمل می‌کند Ú©Ù‡ توسط هنرمندان خوش ذوقی به تصویر کشیده شده‌اند Ùˆ ترکیب آن‌ها با قطعات موسیقی ساخته شده توسط «Bear McCreary» همانند یک رویای دلنشین عمل می‌کند. هر کدام از قلمرو های سرزمین‌های شمالی دارای طراØÛŒ به شدت با جزئیات Ùˆ کامل هستند Ùˆ می‌توان ساعت‌ها تنها به گوشه‌ای از Ù…ØÛŒØ· خیره شد Ùˆ از جزئیات بصری آن لذت برد. همان طور Ú©Ù‡ سازندگان بیان کرده‌اند این عنوان از تمام قدرت کنسول‌پلی استیشن Ûµ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نکرده Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ کنسول پلی‌استیشن Û´ به Ø±Ø§ØØªÛŒ خود را نشان می‌دهد. از جمله آن‌ها می‌توان به لودینگ های نسبتا طولانی بازی در مقایسه با دیگر عناوین از جمله رچت Ùˆ هورایزون اشاره کرد. هر چند این لودینگ‌ها بیشتر با قرار دادن دیالوگ‌های مهمی در طول بازی به Ø´Ú©Ù„ استادانه‌ای پنهان شده‌اند. در خصوص بخش Ùنی‌ اما به لط٠قدرت کنسول پلی‌استیشن ۵، می‌توان مبارزات را با نرخ ÙØ±ÛŒÙ… Û¶Û° تجربه کرد Ùˆ در مجموعه‌ با تجربه‌ای مطلوب طر٠هستیم.
یکی دیگر از مواردی Ú©Ù‡ در این نسخه با تغییرات کمتری نسبت به قبل بازگشته سیستم کامبت، لول آپ، تغییر ارمور Ùˆ مبارزات است. البته باید Ú¯ÙØª واقعا نیازی به تغییر خاصی برای بخش مبارزات نبود Ùˆ کامبت بازی در غالب Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ کریتوس از جمله Blades of Chaos Ùˆ تبر Leviathan همچنان لذت بخش Ùˆ مکانیزم آن بی نقص Ùˆ با آزادی عمل ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† است Ú©Ù‡ دست مخاطبش را برای مبارزه به صورت کامل باز میگذارد. از همان مبارزه اول Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تبر کریتوس به شدت سیستم مبارزات Ùˆ عمق آن خودش را به تصویر میکشد. البته موارد جدیدی هم به این بخش‌ها اضاÙÙ‡ شده Ú©Ù‡ به خوبی توانسته‌اند تنوع ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را به روند گیم‌پلی اضاÙÙ‡ کنند. به عنوان یکی از Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† سبک hack & slash Ùˆ عناوین «اکشن-ادونچر»، سیستم کامبت دو نسخه جدید به شدت عمق بیشتری نسبت به سگانه اولی دارد Ùˆ آزادی عمل ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ را در اختیار بازیکن برای مبارزه با دشمنان در دسترس قرار می‌دهد. تک‌تک مبارزات از همان مبارزه ابتدایی در صورتی Ú©Ù‡ با برنامه Ùˆ یا زمانبندی خاصی عمل نکنید موجب شکست شما خواهد شد. به همین منظور مبارزات تنها به دکمه زنی خلاصه نشده Ùˆ عملا زمان‌بندی دقیق برای parry کردن ضربات Ùˆ ØÙ…له به دشمنان کلید پیروزی در مبارزات هستند. با آن Ú©Ù‡ GOW دارای سیستم کلاس برای شخصیت‌ّا نیست، اما سیستم لول آپ شخصیت‌ها Ùˆ آرمور هم با پیشروی در مراØÙ„ØŒ گزینه‌های بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند Ùˆ به لط٠المان‌های نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ موجود می‌توان این موارد را به دلخواه شخصی‌سازی کرده تا تجربه‌ای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در زمان مبارزه با دشمنان نصیب هر بازیکن شود.
هر چند سیستم مبارزات تغییر نکرده اما در عوض تعداد مبارزات Ùˆ تنوع دشمنان Ùˆ غول آخر ها به شدت Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÛŒØ§ÙØªÙ‡ است. یکی از انتقاداتی Ú©Ù‡ به شماره اول وارد بود، تنوع نه چندان زیاد دشمنان Ùˆ تعداد غول آخر ها بود Ú©Ù‡ در این نسخه سانتامونیکا به خوبی به آن ها پاسخ داده Ùˆ با Ø³ÙØ± به هرکدام از نه قلمرو با موجودات Ùˆ غول آخر های Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ طر٠هستیم Ú©Ù‡ هر کدام از سیستمی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª برای مبارزات پیروی میکنند Ùˆ برای مبارزه با آنها نیازمند Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تمام Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ کریتوس را داریم. نبرد های Ù†ÙØ³Ú¯ÛŒØ±ÛŒ Ú©Ù‡ به خوبی رد پای اریک ویلیامز در نقش کارگردان این نسخه در آن به چشم می‌خورد Ùˆ در خود تعدادی از بهترین نبرد های Ú©Ù„ سری را به همراه دارند.
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ در سگانه اول، این کریتوس بود Ú©Ù‡ به دنبال کشتار تک‌تک غول‌ها، اساطیر Ùˆ خدایان یونان بود، در رکناروگ این اساطیر Ùˆ خدایان سرزمین‌های شمالی هستند Ú©Ù‡ به دنبال مبارزه Ùˆ کشتن کریتوس می‌گردند. همانند نسخه قبل، شاهد اپیک‌ترین Ùˆ سینمایی‌ترین Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ú©Ù„ سری GoW هستیم. Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ به شدت جذابی Ú©Ù‡ تعداد آن‌ها در این شماره چند برابر نسبت به شماره قبل Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا کرده Ùˆ به لط٠جایگیری استادانه دوربین در تک‌تک موقعیت‌ها، Ù„ØØ¸Ø§Øª به شدت جذابی را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورده‌اند. از Ø¨Ø§Ø³â€ŒÙØ§ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ با قد Ùˆ قامت انسان Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا موجودات عظیم الجثه‌ای Ú©Ù‡ همانند شماره سوم کریتوس را این بار در سرزمین‌های شمالی به چالش می‌کشند.
بخش Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù…ینگ Ùˆ پازل‌های Ù…ØÛŒØ·ÛŒ هم نقش به سزایی را در طول روند بازی Ø§ÛŒÙØ§ می‌کنند Ùˆ در مجموع بالانس مناسبی را در روند اثر ایجاد کرده‌اند. این پازل ها معمولا نیاز به زمان‌بندی Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مناسب Ùˆ یا همکاری با شخصیت‌های همراه را دارند Ùˆ بیشتر برای عبور از موانع Ù…ØÛŒØ·ÛŒ Ùˆ یا جمع‌آوری آیتم‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده‌اند.
قبل از جمع‌بندی باید خاطر نشان شوم Ú©Ù‡ مواردی بیشماری در عنوان رگناروک وجود دارد Ú©Ù‡ قصد ندارم وارد جزئیات آن‌ها شوم. مواردی Ú©Ù‡ استودیو سانتامونیکا سعی کرده تا به عنوان یک سوپرایز تنها به دست مخاطبش کالبدشکاÙÛŒ شود Ùˆ به عنوان منتقد به آن‌ها Ø§ØØªØ±Ø§Ù… می‌گذارم Ùˆ تنها سعی کردم تا موارد Ú©Ù„ÛŒ را در قالب این متن بررسی کنم Ùˆ باقی موارد را به شما می‌سپارم تا به صورت کامل به دست خودتان با آن‌ها آشنا شوید.
نتیجه‌گیری:
همان طور Ú©Ù‡ استودیو ناتی‌داگ داستان The Last of Us را به لط٠شخصیت پردازی Ùˆ روایت خوبش به یک اثر به یادماندنی تبدیل کرد Ú©Ù‡ تا امروز در ذهن مخاطبش نقش بسته‌است، سانتامونیکا هم توانسته از همان ÙØ±Ù…ول برای تبدیل داستان God of War به یک شاهکار Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند Ùˆ با یک جمع بندی کامل، پرونده این شماره را به پایان برساند. اصولاً تکرار یک شاهکار امری به شدت دشوار Ùˆ تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ غیر ممکن است Ùˆ اکثر عناوین شماره دار Ú†Ù‡ در مدیوم ویدیو گیم Ùˆ Ú†Ù‡ در سینما آن جادو Ùˆ ØØ³ تازگی خود را در شماره دوم خوشان از دست می‌دهند. در خصوص شماره جدید God of War باید Ú¯ÙØª شاید این عنوان همانند شماره اول انقلابی Ùˆ یا شاید ØØªÛŒ جادویی نباشد، اما قطعا در تمام زمینه ها موÙÙ‚ شده تا بهتر از نسخه سال Û²Û°Û±Û¸ عمل کند Ùˆ همان ÙØ±Ù…ول موÙÙ‚ را به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن گسترش دهد Ùˆ در مجموعه میتوان به ØµØ±Ø§ØØª Ú¯ÙØª عنوان بهتری نسبت به نسخه Û²Û°Û±Û¸ است Ú©Ù‡ قطعا برای Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª اکثر جوایز بهترین بازی سال با عنوان Elden Ring به رقابت خواهد پرداخت. موردی برای انتقاد وجود ندارد Ùˆ Ùقط بی‌صبرانه از همین ØØ§Ù„ا منتظر عنوان بعدی استودیو سانتامونیکا هستم. در این روز ها Ú©Ù‡ خیلی Ø®ÙˆØ´â€ŒØØ§Ù„ نیستیم Ùˆ به امید تغییرات زندگی می‌کنیم، عنوان God of War Ragnorak همانند داروی کدوئین تنها برای چند ساعت می‌تواند ØØ§Ù„مان را عوض کند. به امید تغییر!